1955 MG Magnette ZA
1955 MG Magnette ZA
15/06/2025
In de zomer van 2024 kocht ik mijn eerste echte "blijver"; een MG Magnette ZA.
De allereerste vierdeurs van MG. Die hou ik origineel, als eerbetoon. (dacht ik)
Ik zocht eigenlijk al een tijdje naar een auto die op de "Elenco vetture candidabili" van de Mille Miglia staat.
Ook wel gekend als de "List of elegible cars."
Na wat zoekwerk, geduld en geluk vond ik deze Magnette, en die staat effectief op die Mille Miglia lijst.
Ik trok die vanuit een garagebox in Wallonië op de aanhanger en bracht die mee naar huis.
Een 100% originele links gestuurde en complete 1955 Magnette ... met geblokkeerd motorblok, dat was de verkoper "vergeten" melden. Maar dat maakte op dat moment niets uit, " Een motor kan ik reviseren." dacht ik, dus nam ik die mee.
Mijn initieel plan was dus de Magnette in concoursstaat te restaureren en die Mille Miglia elegible te krijgen.
Maar ik zocht eens de geschiedenis van de Magnette op, kort samengevat:
De MG Magnette ZA werd getekend door Gerald Palmer en gebouwd tussen 1953 en 1956 door MG, toen onderdeel van de British Motor Corporation (BMC).
Het was de eerste MG met een zelfdragend koetswerk en ook de eerste die de nieuwe BMC B-serie 1.5L motor kreeg.
De wagen combineerde Britse elegantie met verrassend sportieve rijeigenschappen in een compacte vierdeursvorm.
Motor: 1489 cc BMC B-serie
Vermogen: 60 pk (SAE)
Transmissie: 4-versnellingsbak, manueel
Topsnelheid: ±130 km/u
Hoewel de Magnette ZA geen fabrieksracer was, dook het model meerdere keren op in gerenommeerde rally’s en langeafstandswedstrijden. De combinatie van degelijke prestaties, betrouwbaarheid en rijcomfort maakte haar geliefd bij "gentleman drivers" uit de middenklasse.
Geverifieerde deelnames:
1. Monte Carlo Rally – 1955, 1956, 1957
2. Tulpenrally (Nederland) 1955 - 1957
3. Alpine Rally & RAC Rally (UK)
4. Mille Miglia 1956
Dankzij deze deelnamegeschiedenis én historische correctheid is de Magnette ZA vandaag welkom in events zoals Monte Carlo Historique, Goodwood Revival, Le Mans Classic paddocks, Mille Miglia, ...
In mijn hoofd was het meer dan ooit een feest. Heb ik deels per toeval de budgetvriendelijke underdog der underdogs gekocht?!
In mijn zoektocht kwam ik "Rumble" tegen, de Magnette die overal ter wereld racet. En Rumble heeft z'n originele 1500cc motor geruild voor een 1800cc exemplaar.
Dus zocht ik me ook een 1800cc blok, en ik vond een mooie "gold top" 1800cc motor met dubbele SU carburatoren, een perfecte basis vind ik.
Het blokje ligt nog te wachten in m'n ateliers. Wordt vervolgt...